5. decembrī Naujenes pamatskolā valdīja rosīga un izzinoša atmosfēra, jo skolā notika vairākas nodarbības, kuru mērķis bija attīstīt skolēnu pilsoniskās līdzdalības prasmes. Visas aktivitātes noritēja projekta ietvaros “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” (ESF Plus projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001). Nodarbības“ Līdzdalība sākas manī” (2025/1/STEM/PL) tika organizēta sadarbībā ar biedrību „LOBS”, un tās mērķis bija praktiski attīstīt skolēnu pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmes. Nodarbībās skolēni darbojās kopā ar biedrības „LOBS” lektori Ingūnu Semuli.
1.- 3. klašu skolēni piedalījās nodarbībā „No spēles līdz līdzdalībai”, kuras ietvaros viņi ieguva iespēju iejusties vēlētāju lomā. Īpašu interesi izraisīja praktiskais uzdevums „Vēlēšanas”, kur skolēni sagatavoja vēlēšanu lapas, izveidoja urnu, ievēlēja komisijas priekšsēdētāju un vietnieku. Nodarbības laikā skolēni darbojās grupās, risināja loģiskus uzdevumus un praktiski iepazina demokrātijas principus, saprotot, ka katra balss ir svarīga.Noslēgumā bērni veidoja emociju mākoni, kurā atspoguļoja savas izjūtas, dalījās pārdomās un secināja, cik aizraujoša un atbildīga var būt līdzdalība
Arī 4. - 6.kl. skolēni nodarbībā „Līdzdalība sākas manī” piedalījās dažādās aktivitātēs, lai izprastu līdzdalības būtību un veidotu praktiskas iemaņas demokrātijas procesā. Tāpat kā 1.-3.kl.skolēni, viņi visu sagatavoja vēlēšanām. Aktīvi darbojoties, paši balsoja par nākamās aktivitātes veidu – vai tā būs aktīva vai radoša, iekštelpās vai ārā. Pēc balsu saskaitīšanas vadītāja kopā ar skolēniem analizēja rezultātus un pārrunāja, cik nozīmīga demokrātijā ir piedalīšanās lēmumu pieņemšanā, uzklausot dažādus viedokļus un cienot vairākuma izvēli. Nodarbības noslēgumā arī 4. - 6.kl. skolēni izveidoja emociju mākoni, daloties pārdomās par piedzīvoto un secinot, cik svarīgi ir izteikt savu viedokli un cienīt citu domas.
7. un 8. klašu skolēni piedalījās nodarbībā „Pilsonis klasē”, kuras laikā viņi iepazinās ar vēlēšanu plānošanas, īstenošanas un rezultātu skaitīšanas procesu. Skolēni izspēlēja vēlēšanu simulāciju, sagatavoja kandidātu sarakstus, organizēja balsošanu un veica balsu skaitīšanu, praktiski saprotot demokrātijas mehānismus un pilsoniskās atbildības nozīmi. Šī pieredze ļāva skolēniem saprast, ka līdzdalība sabiedrības dzīvē ir ne tikai tiesības, bet arī atbildība par savu izvēli un tās sekām.
Šīs aktivitātes pierādīja, ka pilsonisko līdzdalību var apgūt aizraujoši un praktiski jau no mazotnes. Skolēni ne tikai apguva demokrātijas pamatus, bet arī attīstīja sadarbības, komunikācijas un argumentācijas prasmes, ieguva izpratni par atbildību un mācījās cienīt dažādus viedokļus. 5. decembris Naujenes pamatskolā bija diena, kas iedvesmoja skolēnus būt aktīviem, domājošiem un atbildīgiem pilsoņiem, sniedzot vērtīgu pieredzi, kas noderēs gan mācību procesā, gan ikdienas dzīvē.
Informāciju sagatavoja Zinaīda Pauliņa, Naujenes pamatskolas direktora vietniece