NovadsAktualitātesJaunumiLāču pamatskolas skolēni izzina pārtikas ražošanas un ilgtspējīga biznesa noslēpumus
Lāču pamatskolas skolēni izzina pārtikas ražošanas un ilgtspējīga biznesa noslēpumus
12.11.2025
Izglītība
Lāču pamatskolā projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 "STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei" ietvaros norisinājās divas aizraujošas un izzinošas nodarbības – “No dabas veltēm līdz produktam” (7.–9. klasei) un “Atbildīgs bizness: No izaudzētā līdz ilgtspējīgam produktam” (4.–6. klasei). Abas aktivitātes īstenoja uzņēmums “Giline for life” SIA, un tās sniedza skolēniem praktisku ieskatu pārtikas ražošanas un uzņēmējdarbības pasaulē.
“No dabas veltēm līdz produktam” – ceļš no idejas līdz kvalitātēm
Vecāko klašu skolēni nodarbībā “No dabas veltēm līdz produktam” iepazinās ar pārtikas ražošanas procesu un kvalitātes kontroles nozīmi. Ievaddaļā jaunieši uzzināja par pārtikas tehnologa profesiju, darba pienākumiem un izmantotajiem instrumentiem, savukārt praktiskajā daļā paši iejutās pārtikas nozares speciālistu lomā. Ar refraktometru skolēni mērīja sulas cukura un pH līmeni, veica organoleptisko analīzi, aprēķināja nepieciešamo cukura daudzumu gala produktā un salīdzināja rezultātus. Darbojoties praktiski, skolēni attīstīja prasmes strādāt ar mēraparātiem (refraktometri 0–32% un +32% Brix), veikt aprēķinus un izvērtēt iegūtos datus. Nodarbība palīdzēja izprast, cik cieši ķīmija un tehnoloģijas saistītas ar ikdienas dzīvi, un atklāja karjeras iespējas pārtikas nozarē.
“Atbildīgs bizness: No izaudzētā līdz ilgtspējīgam produktam” – skolēni kļūst par produktu attīstītājiem
Savukārt 4.–6. klašu skolēni piedalījās nodarbībā “Atbildīgs bizness: No izaudzētā līdz ilgtspējīgam produktam”, kuras mērķis bija veicināt izpratni par ilgtspēju un pilsonisko atbildību. Sarunu un diskusiju laikā skolēni analizēja resursu patēriņu un atkritumu rašanos savā ikdienā, diskutēja par vietējās produkcijas nozīmi un uzņēmumu ietekmi uz vidi un kopienu. Izmantojot video un foto materiālus, skolēni iepazina pārtikas ražošanas ceļu – no izejvielu ieguves līdz gatavam produktam, kā arī uzņēmumu sadarbības nozīmi ar vietējiem zemniekiem. Īpašu interesi izraisīja jautājums: “Kas notiek ar augļiem un ogām pēc tam, kad no tām izspiesta sula – vai viss tiek izmests?” Tas kļuva par ievadu praktiskajai daļai, kurā skolēni pāru un grupu darbā kļuva par produktu attīstītājiem, meklējot radošus risinājumus, kā pārpalikumus pārvērst jaunā produktā. Tā dzima idejas, kā dot spiedpaliekām “otro dzīvi” un vienlaikus saudzēt vidi.
Abas nodarbības veicināja skolēnu praktiskās, sadarbības un pētnieciskās prasmes, kā arī palīdzēja saskatīt, kā STEM jomas (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātika) ir cieši saistītas ar reālo dzīvi un ilgtspējīgu uzņēmējdarbību.
Skolēni atzina, ka šādas aktivitātes palīdz ne tikai mācīties, bet arī saprast profesiju pasauli, attīstīt kritisko domāšanu un radošumu.