Jau 30 gadus pedagoga Girša Kagana ikdiena aizrit Naujenes Mūzikas un mākslas skolā, kur viņš jauniešiem māca akordeona spēli. Taču kopumā viņa pedagoģiskais stāžs ir teju 60 gadi.
Šogad Ģiršs Kagans saņēma Augšdaugavas novada pašvaldības apbalvojumu “Goda novadnieks” nominācijā “Izglītība”.
Pašu Giršu mūzikas pasaulē ievedis viņa tēvs, kurš vēlējies, lai dēls mācītos spēlēt akordeonu un aizvedis uz Daugavpils mūzikas skolu. Giršs veiksmīgi izgāja tolaik lielo uzņemšanas konkursu, pedagogi atzinuši, ka zēnam ir gandrīz absolūtā dzirde. Piedāvājuši mācīties vijolspēli, taču tēvs uzstājis, ka akordeons viņam patīkot vairāk. Tā sākās Girša Kagana akordeonista ceļš. Pabeidzis mūzikas skolu un Daugavpils Mūzikas vidusskolas akordeonu klasi, Giršs Kagans iestājās Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijā, pēc kuras absolvēšanas pirmo darba pieredzi guva Viļņas mūzikas skolā. Kad toreizējais Daugavpils Mūzikas vidusskolas direktors Staņislavs Broks viņu uzaicināja nākt strādāt par pedagogu, Giršs atgriezās Daugavpilī un šajā skolā nostrādāja 21 gadu. Turpmākās darba gaitas saistījās ar Naujenes Mūzikas un mākslas skolu, kur sāka strādāt 1996. gadā, un kopš tā laika ir šīs skolas patriots. Šeit viņš izskolojis jau vairākas mūziķu paaudzes, spēj aizraut jauniešus ne tikai ar akordeona mūziku, bet atklāj mūzikas pasauli kopumā un palīdz katram atrast savu ceļu.
Daudzi viņa absolventi turpina mūziķu gaitas, kļuvuši par pedagogiem, piedalās dažādu mūzikas kolektīvu darbā, daži izvēlējušies citu dzīves ceļu, bet neaizmirst mūziku.
Giršs Kagans jau daudzus gadus veiksmīgi vada skolas Instrumentālo ansambli, viņa vadībā kolektīvs piedalās pašvaldības un valsts mēroga pasākumos. Pateicoties Girša Kagana pedagoģiskajai meistarībai, viņa audzēkņi kļūst par valsts un starptautiska mēroga konkursu laureātiem.
Jautāts, kā viņš spēj uzrunāt bērnus, kas tikko atnākuši uz skolu, pedagogs teic, ka to paveic ar paša piemēru: “Esmu koncertējošs muzikants, spēlēju dažādos kolektīvos, uzstājamies gan Latvijā, gan ārvalstīs. Bērniem spēlēju pats, mācu, viņi redz, dzird, tā arī ieinteresēju. Bērni ir kļuvuši mūsdienīgi, apķērīgāki, ātrāk apgūst vielu, ir vairāk ieinteresēti. Dzīve cita, arī bērni mainās, citādāk raugās uz mūziku, viņiem vajag ne tikai dot, bet jārāda, jāieinteresē, dažreiz man tas izdodas. Tiekam galā arī ar sarežģītākiem bērniem.”
Aiziet līdz rezultātiem nav viegli. Kāds sasniedz finiša taisni, citam pazūd interese. Giršs Kagans pauž gandarījumu, ka daudzi viņa bijušie audzēkņi ieguvuši mūzikas novirziena augstāko izglītību Daugavpils Universitātē vai Latvijas Mūzikas akadēmijā un paši strādā par pasniedzējiem.
Uz nodarbībām pie Girša Kagana bērni un jaunieši nāk labprāt. Pedagogs prot atrast pieeju katram, viņam ir svarīgi palīdzēt audzēkņiem atrast savu ceļu mūzikā un sev piemērotu mūzikas instrumentu. Giršs Kagans lepojas ar ikvienu savu audzēkni un ir gandarīts, redzot sava darba augļus. Viņš ir īsts piemērs jaunajiem mūziķiem, jo pats aktīvi koncertē dažādu kolektīvu sastāvā, aktīvi piedalās Akordeonistu orķestra darbā, sniedz palīdzību skolas Pūtēju orķestrim, vada arī Daugavpils Poļu kultūras centra instrumentālo ansambli un klezmeru mūzikas ansambli "Mazel Tov".
Girša Kagana saskarsmē ar skolēniem, vecākiem un kolēģiem atspoguļojas augsts profesionalitātes un atbildības līmenis. Viņš labprāt dalās pieredzē ar citiem skolas pedagogiem, palīdz risināt dažādus jautājumus, sniedz padomus audzēkņu sasniegumu uzlabošanā. Kolēģi viņu jokojot sauc par skolas smago artilēriju, jo pie Girša Kagana vēršas sarežģītās situācijās, kuras paši nespēj atrisināt.
“Darbs mūzikas jomā ir mana dzīve. Līdz pat šai dienai mani tas saista, interesē, es cenšos visu pilnveidot. Skolēnu panākumi dažādos konkursos ļoti priecē, jo īpaši, ja saņem pirmās vietas valsts vai starptautiskos konkursos. Tas liecina, ka mans darbs nav bijis veltīgs. Bērni piedalījās ļoti prestižā konkursā Ukrainā, Ļvivā, brauc uz Lietuvu un citām valstīm. Arī Latvijā notiek konkursi, kuros piedalās mani audzēkņi.”
Giršs Kagans nenožēlo savu izvēli akordeona labā, jo tas esot koncertinstruments, kas plaši tiek izmantots Eiropā, īpaši Francijā, Itālijā: “Ir daudz pazīstamu izpildītāju, akordeons kā instruments attīstās. Taču arī ļoti dārgs, labs instruments maksā bargu naudu.” Giršs akordeonu spēlē visur - darbā, mājās, kompānijās, koncertos.
Stundas skolā notiek pēcpusdienā, pārējo laiku Giršs Kagans izmanto atpūtai. Viņš cenšas uzturēt veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, tāpēc dodas garās pastaigās apkārt Stropu ezeram, mājās viņu sastapt gadās reti.
“Galvenais, lai būtu veselība. Paši mēs neko nevaram izlemt, kā Dievs lems, tā būs. Kamēr varu un esmu vajadzīgs skolai, turpināšu strādāt.”
Naujenes Mūzikas un mākslas skolas direktors Ruslans Margevičs: “Giršs Kagans ir liels mūsu skolas patriots, rūpējas ne tikai par saviem audzēkņiem, bet par visu skolu. Viņš vienmēr palīdz, rūpējas par skolas labbūtību. Kolēģi viņu pa jokam sauc par direktora vietnieku audzēkņu uzņemšanas jomā, jo aktīvi iesaistās audzēkņu piesaistīšanā visās specialitātēs. Viņš to visu dara no sirds, ir ļoti atbildīgs un darbspējīgs. Viņš nekad nesēž uz vietas. Ja kādam ir problēmas, iet pie Rubeniča, jo zina, ka viņš visu atrisinās. Viņš prot risināt attiecības starp audzēkņiem, vecākiem un skolotājiem. Giršs Kagans rūpējas arī par skolas kolektīviem, brauc līdzi, palīdz tikt ar visu galā. Otra tāda cilvēka pie mums nav.
Giršs Kagans apvieno visu, kas vajadzīgs īstam skolotājam. Katru gadu viņa audzēkņiem ir sasniegumi, kļūst par konkursu laureātiem. Viņš ir liels profesionālis gan sava specialitātē, gan cilvēku attiecībās.
Gribas viņam novēlēt stipru veselību, lai vēl ilgi būtu kopā ar mums. Viņa ieguldījums skolas dzīvē ir ļoti liels.”
Naujenes Mūzikas un mākslas skolas absolvents Ričards Kokins: “Jau no otrās klases pie Girša Kagana mēs sākam koncertēt, bija mana pirmā uzstāšanās konkursā. Visas atmiņās par Giršu Kaganu man ir tuvas un mīļas, jo mēs kopā apbraucām daudzas valstis, bijām ap 100 koncertos, vairums viņa audzēkņu teiks, ka Giršs ir stingrs, bet stingrība bija vērsta uz labo, lai veicinātu skolēnu spējas. Giršam ir sava pieeja katram skolēnam. Ja saskata lielāku potenciālu, dod sarežģītāku programmu, katram ir individuāls repertuārs. Kā pedagogs Giršs ir viens no labākajiem Latgalē, viņam ir liela pieredze. Katram, kas vēlas izpausties mūzikā, Giršs prot piemeklēt mūzikas instrumentu. Ja nepatīk akordeons, viņš piemeklē ko citu. Tādu veiksmes stāstu ir daudz un tie sākās no Girša. Man mūzika ir palikusi kā labs vaļasprieks brīvajā laikā, piedalos skolas akordeonistu orķestrī. Katram, kas mācījies mūziku skolā, mūzika paliek uz visu mūžu.”